Omdenken in de tandartspraktijk, kan dat?

Twee weken geleden was ik bij een ondernemersdag. Daar werd een workshop gegeven over ‘omdenken’. De boodschap: maak van een probleem een uitdaging en kijk hoe je iets negatiefs kan omzetten in iets positiefs. Interessant om te horen en leuk om erachter te komen hoe je hier zelf invulling aan kan geven.

Als startende ondernemer probeer ik deze gedachtegang toe te passen. In het begin is het lastig om klanten te krijgen maar ook om ze te bereiken. Zeker in het begin is dit bereik beperkt. Maar door om te denken, zie ik dit anders. Potentiële klanten die ik wél weet te bereiken, hebben het geluk dat zij met mij in contact kunnen komen voor een goed advies over kwaliteit van zorg!

De titel van dit blog suggereert al dat omdenken ook in de tandartspraktijk mogelijk is. Welke uitdagingen heb je als tandarts in jouw praktijk, met welke negatieve aspecten heb je te maken? Stel dat je een medewerker hebt in de praktijk die niet volgens een bepaalde werkinstructie wilt werken, bijvoorbeeld omdat hij/zij nut en noodzaak er niet van inziet. Normaliter ben je geneigd om dit toch door te drukken: zo werken we en jij dus ook! Door de omdenk-techniek te gebruiken maak je van iets negatiefs iets positiefs: vraag de betreffende medewerker om zelf dan de werkinstructie aan te passen. Dit leidt tot drie positieve effecten: ten eerste committeer je deze medewerker aan het werken volgens zijn of haar eigen aangepaste werkinstructie en ten tweede is de werkinstructie aangepast aan de meest recente werkwijze in de praktijk. Tot slot creëer je hiermee draagvlak onder alle medewerkers.
Omdenken in de tandartspraktijk? Ja dat kan!